پایان نامه طراحی مدلی جهت طبقه بندی مشتریان بانک سامان |
و کلیات طرح تحقیق
1-1 تعریف مساله:
با رشد روز افزون مراکز مالی و بانکهای مختلف در سطح جامعه و اقتصاد ایران لزوم شناخت مشتریان و برطرف نمودن نیازهای اقتصادی آنها با توجه به سطح درآمد و سطح اقتصادی آنها در شرایط کنونی بصورت کاملا مشخصی برای هر موسسه مالی و بانکی، احساس می شود.
جهت اطلاع از نیازهای مشتریان و اینکه آنها به چه نوع خدماتی نیاز دارند لازم است آنها را در طبقات مشخصی قرار داده، بطوریکه هر طبقه نشان دهنده مشخصات و سطح توقع و نیازهای فرد باشد، لذا بایستی به طراحی یک مدل طبقه بندی و دسته بندی مشتریان، با استفاده از شاخصهای حیاتی برای موسسه یا بانک پرداخت.
گفتنی است در این تحقیق، طبقه بندی مورد نظر بر اساس شاخصهایی انجام گرفته است که در سودآوری بانک نقش بسزایی دارند.
در نتیجه در هر طبقه، مشتریان مشابهی قرار می گیرند که از لحاظ شاخصهای مورد بررسی که در فصل سوم بصورت کامل تشریح شده اند، با یکدیگر دارای وجه تشابه می باشند، نتایج این طبقه بندی می تواند به مدیران و روسای بانکها در وهله اول جهت اینکه مشتریان سودآور دارای چه شاخصهایی بوده و در وهله دوم در جهت افزایش سودآوری موسسه مالی لازم است رضایت کدام دسته از مشتریان را بیشتر از سایر طبقات برآورده سازد، یاری رساند.
در نتیجه داشتن یک مدل طبقه بندی و بکار گرفتن این مدل جهت اولویت بندی مشتریان برای هر بانک و موسسه مالی جهت نیل به اهداف استراتژیک و اصلی آن بنگاه اقتصادی ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد.
کارکردهای طبقه بندی مشتریان در بانکها و موسسات مالی را میتوان به شرح زیر برشمرد:
- تعیین اولویت های استراتژیک و جهت دهی فعالیت های بانک
- شناسایی خدمات سودآور
- ارزیابی عملکرد شعب بر اساس معیارهای جذب و حفظ مشتری سودآور
- شناسایی گروه های سودآور مشتری
- افزایش رضایت مشتریان سودآور و مدیریت مشتریان زیان آور
- بازاریابی هدفمند و برنامه ریزی ویژه برای گروه ها
- پایش مداوم مشتریان و گروه ها
- کنترل خروج مشتریان از گروه های سودآور
- تقویت پایداری سپرده ها
- شناسایی اولویتهای تبلیغاتی و بازاریابی (از حیث خدمات برتر، بازارهدف خدمات مختلف و نیازهای گروههای مختلف)
- مشخصات جمعیت شناختی، جغرافیایی، روان شناختی و رسانه شناختی
- سبک زندگی
- الگوی مصرف و میزان استفاده آنها
- عقیده نسبت به کالا
- درآمدزایی فرد برای سازمان
- سودآوری مشتری
2-1 اهداف تحقیق:
بصورت کلی اهدافی که از طبقه بندی مشتریان حقیقی که در این تحقیق دنبال می شود به شرح زیر میباشد:
- مشخص نمودن عوامل مهم و تاثیرگذار و شاخص های تعیین کننده جهت طبقه بندی مشتریان حقیقی بانک سامان؛
- طبقه بندی مشتریان حقیقی بانک سامان و مشخص نمودن تعداد طبقات این دسته از مشتریان.
3-1 سوالات تحقیق:
سوال 1 : عوامل و شاخصهای طبقه بندی مشتریان حقیقی بانک سامان کدامند؟
سوال 2 : مشتریان حقیقی بانک سامان به چند طبقه تقسیم میشوند؟
4-1 مواد و روش انجام تحقیق :
1-4-1 روش تجزیه تحلیل داده ها تحقیق:
روشیهایی که در این تحقیق برای طبقه بندی مشتریان در نظر گرفته شده و مورد استفاده قرار میگیرد، روش تاکسونومی عددی و الگوریتم K-means میباشد.
روش تاکسونومی عددی را نخستین بار آدنسون در سال 1763 پیشنهاد داد؛ این روش در سال 1950 توسط گروهی از ریاضی دانان لهستانی بسط داده شد و در سال 1968 به عنوان وسیله ای برای طبقه بندی و درجه بندی توسعه یافتگی بین الملل مختلف در یونسکو مطرح شد(آذر و رجب زاده، 1388، ص 167).این تکنیک در کل یک روش عالی برای درجه بندی، طبقه بندی و مقایسه گزینه های مختلف با توجه به درجه توسعه آنهاست؛ همچنین روشی است که مجموعه ای را به زیر مجموعه های کم و بیش همگن تقسیم میکند و مقیاسی قابل قبول برای بررسی توسعه یافتگی گزینه ها در اختیار برنامهریزان قرار میدهد(معززیمهر طهران و شبیری، 1390، ص 45)
الگوریتم K-means، دو هدف اصلی در این الگوریتم دنبال میشود، هدف اول بدست آوردن نقاطی به عنوان مراکز خوشهها است، که این نقاط در واقع همان مقدار میانگین نقاط متعلق به هر خوشه هستند و دوم نسبت دادن هر نمونه داده به یک خوشه بطوریکه داده کمترین فاصله را تا مرکز آن خوشه دارا باشد.
. numerical taxonomy technique
. Adenson
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-10-23] [ 06:52:00 ب.ظ ]
|