پایان نامه بررسی پیر و پیرمغان در آثار شاعران پیش از حافظ با محوریت سنایی، عطار و خواجو و مقایسه ی آن با حافظ |
ای بر حافظشناسی، تبریز: انتشارات ستوده
و…
اما دربارهی شاعران دیگر پیش از حافظ میتوان گفت ظاهراً حساسیت دربارهی شناسایی پیر و به ویژه پیرانی با ویژگیهای قلندری در آثار ایشان کمتر بوده است، شاید به این دلیل که به اندازهی حافظ بر پیر مغان و بندگی او تأکید نکردهاند. نیز شاید کمتر شاعری به اندازهی حافظ در بین عامه و خاصهی مردم محبوبیت، و با آنان پیوند دارد، لذا آگاهی دربارهی مسائل مربوط به وی و اشعارش بیشتر از سایر شاعران با اقبال عموم و خصوص مواجه بوده و هست.
از میان پژوهشهای انجام شده راجع به پیر در آثار سه شاعر دیگر (سنایی، عطار و خواجو) تا حدودی به مسئلهی پیر در آثار عطار و اغلب با محوریت شیخ صنعان (و به ویژه تأثیر آن بر حافظ) پرداخته شده است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
پایان نامه
فاضلی، مهبود: « سیمای پیر در آثار عطار نیشابوری »، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، 1375، دانشگاه تربیت مدرس
مقالات
مرتضوی،منوچهر (زمستان 1335) یادداشتی درباره تاثر خواجه حافظ از داستان شیخ صنعان (ص 362 تا 393)، شماره 39، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، تبریز
سلیم، عبدالامیر (زمستان 1355) شیخ صنعان (ص 394 تا 416)، شماره 39، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز
کتاب
پور نامداریان، تقی (چاپ چهارم، 1386) ؛ دیدار با سیمرغ، شعر و عرفان و اندیشه های عطار (ویراست 3)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
در مورد خواجو و سنایی اثری که مستقلاً یا به طور عمده پیر را در آثار ایشان بررسی کند، یافت نشد.
در نهایت میتوان گفت؛ از آنجا که عرصهی غزل معمولاً برای آفرینش شخصیتهای جدید به اندازهی کافی گسترده نیست، و شخصیتهای مطرح شده در غزل اغلب ریشه در جای دیگری دارند، و نیز با توجه به تأثیرپذیری حافظ از آثار پیشینیانش که در ادامه بحث خواهد شد، بررسی آثار شاعران پیش از حافظ برای درک صحیحتر برخی مفاهیم و مضامین در دیوان وی نه تنها میتواند راهگشا باشد، بلکه ضروری نیز به نظر میرسد.
لذا در این پژوهش قصد بر این است که «پیر» و به ویژه «پیر مغان» در دیوان حافظ، با تکیه بر سنتهای شعری و آثار شاعران پیش از وی، به ویژه سنایی، عطار و خواجو که به وضوح میتوان تأثیر و رد پایشان را در دیوان حافظ دید، واکاویده شود تا بر این اساس بتوان به نتیجهی دقیقتری دربارهی این شخصیت آرمانی جهان شعر و اندیشهی حافظ دست پیدا کرد و به شناخت جهان بینی این شاعر مرموز و گرانقدر نزدیکتر شد.
1-3-سؤالات پژوهشی
برخی از سؤالاتی که سعی شده است در این تحقیق به آنها پاسخ داده شود، عبارتند از:
- سابقهی کاربرد «پیر» در شعر شاعران پیش از حافظ به چه صورت بوده است؟
- آیا کاربرد «پیر مغان»، «پیر خرابات»، «پیر میفروش» و… که در شعر حافظ فراوان به کار رفتهاند، در شعر شاعران پیش از وی نیز سابقه دارد یا فقط مختص حافظ است؟
- آیا به کار بردن الفاظی چون مغان و خرابات و… نشانگر گرایش حافظ به آیین زرتشتی و انحراف او از اسلام است؟
- آیا حافظ پیرو مکتب خاصی چون ملامتیه و قلندریه و… بوده است؟
- آیا حافظ مرید شیخ یا پیر خاصی بوده است؟
- آیا پیر و به خصوص پیر مغان در دیوان حافظ به فرد واقعی یا شیخ مکتبی خاصی اشاره میکند؟
- هستهی اصلی پیر مغان حافظ کجاست؟
- پیر حافظ چه ویژگیهایی دارد؟
و………..
و در نهایت؛ بهترین تعبیر و تفسیری که برای پیر مغان حافظ میتوان ارائه کرد، چیست؟
1- راجع به قلندریات در بخش مربوط به قلندریه توضیح داده شده است.
2- در مبحث پیر در مورد پیران قلندری توضیحاتی ارائه شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-22] [ 09:51:00 ب.ظ ]
|