چگونگی گذراندن دوران تحصیل در چرخه رشد در گرایش به اعتیاد افراد به مواد مخدر مؤثر است ؟

یافته های مربوط به ‌به این سوال پژوهش نگرش منفی نسبت به مدرسه و خودآگاهی تحصیلی و شغلی ضعیف و عدم علاقه به فعالیت های مدرسه با یافته های شاه نظری (۱۳۹۰) ، فودرگیل(۲۰۰۸) همسو است.

 

نگرش منفی نسبت به مدرسه : مدرسه دومین سازمان اجتماعی است کهمی تواند در سازندگی شخصیت افراد سهم بسزایی داشته باشد. آگاهی مربیان نسبت به اصول بهداشتی باعث می شود که کودکان در کلاس تشویق شوند و مشکلات روزمره خود را حل کنند ولی اگر این امر مهم صورت نپذیرد نگرش منفی نسبت به درس و معلم در دانش آموز شکل می‌گیرد. که می‌توانند سبب ترک تحصیل و زمینه رفتن به سمت اعتیاد و بزه را فراهم کندخودآگاهی تحصیلی و شغلی ضعیف و دانش آموزی که احساس تعلق به مدرسه نداشته باشد و درمورد مهارت های تحصیل خود تردید داشته باشد به احتمال بیشتری به سوی ‌گروه‌های منحرف و مصرف کننده مواد روی می آورد نداشتن هدف برنامه ریزی و خودآگاهی تحصیلی مخصوصاً در دوران دبیرستان برای انتخاب رشته تحصیلی عامل مهمی برای جداشدن فرد از مدرسه و محیط آن است.

 

  1. آیا بیماری های دوران کودکی در چرخه رشد در گرایش افراد به مواد مؤثر است؟

یافته های مربوط ‌به این سوال پژوهش افسردگی و اضطراب ۱۰۰درصد و ۹۳درصد خشم وبیش فعالی با یافته های هاهسی(۲۰۰۲) ، انوری(۱۳۸۶) ، کوپر(۱۹۹۵) ، کالسیدی(۱۹۹۹) ، شریفی(۱۳۷۹) همسویی دارد.

 

افسردگی و اضطراب : توالی اختلالات مصرف مواد به ‌عنوان یک توالی رشدی اینگونه توصیف شده است که ابتدا بیش فعالی در اوایل کودکی شکل می‌گیرد که پس از این اختلال در اوایل نوجوانی اختلال اضطرابی بوقوع می پیوندد و در اواخر نوجوانی اختلال مصرف مواد شروع می شود که در پی آن افسردگی یا اختلال دوقطبی در اوایل بزرگسالی شکل می‌گیرد. اختلال افسردگی و اضطراب در بیشتر افرادی که اعتیاد داشته اند به کرات گزارش شده است که این مسئله خود نیز سبب شکست تحصیلی و اجتماعی نیز می‌گیرد.

 

  1. آیا روابط با دوستان در چرخه رشد در گرایش افارد به مواد مخدر مؤثر است ؟

یافته های این سوال پژوهش (معاشرت با دوستان مصرف کننده و وجود مهارت های ارتباطی و هیجانی رشد نیافته با تحقیقات علوی (۱۳۸۹) ، داوری (۱۳۸۱) ، ستوده (۱۳۸۸) ، ماری کوتیز(۲۰۰۳) ، چایونگ لی (۲۰۰۲) ، امونال (۲۰۱۲) ، کریولوا(۲۰۰۸) ، گراهام (۲۰۰۸) همسویی دارد.

 

معاشرت با دوستان مصرف کننده : عضویت در گروه همسالان برای نخستین بار کودکان را در فرایندی قرار می‌دهد که بیشترین میزان جامعه بزرگ به صورت ناخود آگاه و بدون هر گونه طرح نسنجیده ای در آن انجام می پذیرد.گروه همسالان برخلاف خانواده و مدرسه بر محور منافع و علایق اعضاء قرار دارد. اعضای این گروه می‌توانند به جستجوی روابط و موضوع هایی باشند که در خانواده و مدرسه با تحریم مواجه است .

 

مهارت‌های ارتباطی و هیجانی رشد نیافته : معمولاً کودکانی که زود از والدین خود جدا می‌شوند و جذب گروه دوستان می‌شوند به دلیل شکل گرفتن کامل ارزش ها و مهارت به تشویق ، فشار ، دوستان هم سال و عدم مهارت برای نه گفتن به مصرف مواد روی می آورند. گروه هم سالان از طریق پاداش یا انتقاد و یا تحریم در قبال همنوایی یا ناهمنوایی اعضاء با هنجارهای گروه تاثیر بسیار نیرومندی را بر رفتار و شخصیت اجتماعی آن اعمال می‌کنند.

 

    1. . Levinthal, C.F. ↑

 

    1. .A.j.gindi ↑

 

    1. .Glantz ↑

 

    1. .Havkinez ↑

 

    1. .kandal ↑

 

    1. .chaoyang li ↑

 

    1. .A.Leschied ↑

 

    1. .Loeber ↑

 

    1. .Vashell & farrington ↑

 

    1. .Lacourse ↑

 

    1. .Risk factor ↑

 

    1. .Markwitz,L ↑

 

    1. .warr,M ↑

 

    1. .Bartollas ↑

 

    1. .Dembo ↑

 

    1. .Haney & Zimbardo.P.G ↑

 

    1. .Emmanuel ↑

 

    1. .Kirillova ↑

 

    1. .Shiffman ↑

 

    1. .Geraham ↑

 

    1. .Fothergill ↑

 

    1. .Bonestin ↑

 

    1. .Hahesy ↑

 

    1. .Vesev ↑

 

    1. .Cooper ↑

 

    1. . Cassidy J, Shaver PR ↑

 

    1. .E,Stormshak ↑

 

    1. .M,jedrze ↑

 

    1. .Foster, S. L. & Robin, A. L. ↑

 

    1. . Gottlieb, D., & Chafetz, J. S. ↑

 

    1. . McGillicuddy,N.B. ↑

 

    1. . Tilson, E. ↑

 

    1. .Chassin ↑

 

    1. .Kaplan & sadock ↑

 

    1. .Hamer & sanderson ↑

 

    1. .Sachman ↑

 

    1. .Gedrezi ↑

 

    1. .Rogular ↑

 

    1. .Stayton ↑

 

    1. .Sarafino,ED ↑

 

    1. .pluwb,S ↑

 

    1. .Pur,L ↑

 

    1. .West,R ↑

 

    1. .Subkowski,P ↑

 

    1. .Gurol,D ↑

 

    1. .Ramos,s ↑

 

    1. .Thombs,D ↑

 

    1. .Mckellar,j,llgen,M,moos,moos ↑

 

    1. .Sonmez,n ↑

 

    1. .Kaar,k ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...